Invigning av Jordkulan

Vi är glada för det stora intresset för våra projekt att restaurera jordkulan och tjärdalen. I byn Wargsmåla finns möjligheter att få många natur och kulturupplevelser. Upptäck rester av slaggvarp, tjärdalar, gå en gölrunda eller varför inte vandra gamla kyrkvägen. Kanske vi möts då lovar vi att berätta en sann historia från byn. Alla skrönor som finns om händelser i Wargsmåla betraktar vi som absolut sanning.





måndag 19 september 2011

Sammanträde i september




Massapriser upp, timmerpriser ner ojoj så mycket att stå i
Ni förstår allvaret när Svenne läser skogsbruksplanen med glasögonen på

måndag 12 september 2011

Erik Hörnander har lämnat sitt pass


En god granne, en jaktkamrat med känsla för när ett skott kan avlossas och en människa av den goda stammen, Erik, finns nu inte längre med oss i Wargsmåla.
Eriks förmågor att skapa lugn och lyssna är något vi bröder minns.
Vi såg upp till Erik med den respekt man gör till en människa man litar på fullt ut.
Det som känns bra är att Lasse och han "grabbar" nu bär fanan vidare och därmed lever Erik.
Tack Erik för fina år i Wargsmåla.
/
Calle, Svenne och Pelle

tisdag 6 september 2011

Naturens höstskafferi




Visst är det fantastiskt;
Jeanna Louise Oterdah skrev ju om herr Kantarell;
På lingonröda tuvor och på villande mo, där furuskogen susar susilull och susilo,där kan du se dem en och en och stundom två och två på lingonröda tuvor komma dansande på tå. Den minns ni nog, tonsatt av Alice Tegner och text av Topelius.
Tegner skrev även "Mors lilla Olle i skogen gick,rosor på kind och solsken i blick.
Läpparna små utav bär äro blå.- Bara jag slapp att så ensam här gå.

fredag 19 augusti 2011

Kokhuset


Här tvättas det!
Så gjordes det även tidigare.
Tvätten kokades, grismat kokades och maldes.
Ibland badade även vi i koppartunnan.
Naturligtvis eldades det med ved.
Kanske var det därför som kokhusen låg en bit från övriga hus.

måndag 8 augusti 2011

Samkväm med metartävling och kast i regn, förlåt kast i ring

Så har vi återupptagit en sommaraktivitet; Samkväm vid Hultebräan. Mer är 20 personer pratade väder, gamla minnen och njöt av utsikten över sjön.

Vår ordförande Kurt hälsar välkommen.


Och vinner tävlingen kast i ring.

onsdag 3 augusti 2011

Augustikväll



Erik Axel Karlfeldt skrev så här i sin dikt om augustikväll;
När vita dimmor vältra sig bland hässjorna på äng
och åkerskäran skorrar på sin eviga refräng,
då vandra vi i ensamhet på tuvig mosses ren,
där just i dag bland tistlar min skarpa lie ven.

Relationen mellan bröder skildrar Christina_Charlotta_Lindholm så här
Som tvenne trogna bröder
Vi gingo hand i hand,
Båd' glädje och sorg vi delte med hvarann,
Och inga öden skulle oss åtskilja.

Tack för fin kväll lillebror!

Rapport från ädellövsprojekttet



Just nu pågår underröjning, vilket gör att kvarvarande stammar "lyfts" fram, fint blir det.