Invigning av Jordkulan

Vi är glada för det stora intresset för våra projekt att restaurera jordkulan och tjärdalen. I byn Wargsmåla finns möjligheter att få många natur och kulturupplevelser. Upptäck rester av slaggvarp, tjärdalar, gå en gölrunda eller varför inte vandra gamla kyrkvägen. Kanske vi möts då lovar vi att berätta en sann historia från byn. Alla skrönor som finns om händelser i Wargsmåla betraktar vi som absolut sanning.





lördag 22 mars 2014

Vi ser dig

och vi hör dig.
Och ni känner säkert doften av en också.
 Rådjuren i Vargsmåla

måndag 17 mars 2014

Någonstans att bo

Alla behöver någonstans att bo, så även våra småfåglar.
 Det har gått 20 år sedan förra upplagan tillverkades, då blev det 110 st, årets upplaga beräknas till 30 st. Men annars är allt sig likt från förra gången, virket kommer från vår egna skog. sågat i början på 90-talet på byns såg, Valles såg.
Måtten är dom samma nu som då, fåglarna har inte förändrat sig, det går åt 1,5 meter brädor , 10 spikar, lite verktyg och ca 12 minuter av vår tid.
Ingångshålet variera mellan 25-35 mm beroende på vad man vill ha för hyresgäst bland småfåglarna, Staren behöver dock 50 mm samt att holken är 5 cm djupare. Sittpinne är numera förbjudet men i övrigt får vem som helst tillverka och sätta upp holkar.

onsdag 12 mars 2014

Blågult vårtecken på Målen

Nu är det vår , för inget kan väl vara säkrare ett svenskt vårtecken än detta, blåsippor och tussilago.

lördag 1 mars 2014

Vasaloppssöndag


Som alltid går Vasaloppet första söndagen i mars. Varje år var man lika
nyfiken på hur det skulle gå för vår skidåkare Karl-Erik Svensson från
Björnasjö även kallad Kalle-i-gatan. På den tiden fanns det antingen TV
eller radio som man kunde följa honom och andra skidåkare på, det sista föredrog Valter "Valle"
Jonsson  Vargsmåla och Robert "Robbe" Sternsson, för då kunde man även isfiska
samtidigt.





Bilden är från 1979 och bakom "Robbe" syns Hjalmars vik.


Karl-Erik hann avverka 35 Vasalopp mellan Sälen och Mora, bästa tiden var 5 timmar och 58 minuter
på träskidor.

Karl-Erik var en hängiven skidåkare och gångare inget kunde stoppa hans
tränande i dessa grenar, inte ens två blixtnedslag i honom, satte stopp för hans
tränande.

Hans framgångar i gång får vi ta en annan gång.












tisdag 11 februari 2014

Snösmältning blir till dricksvatten


Snö blir till vatten i kvarnbäcken som mynnar ut i Hultebräan vid Elvingamålen eller Homeopatens som vi också säger. 

 Hultebräan är ett vattenmagasin åt Kalmar via Hagbyån. Det var i mitten på 60-talet som man bestämde att sjön skulle bli driksvattenreserv åt Kalmar, sjön skulle höjas 5,5 meter i två omgångar under 2 års tid. Och som alltid när man gör ingrepp i naturen så fanns det dom som var för en höjning och dom som var emot, det var ju mycket skogs och åkermark som skulle lösas in med ekonomiska medel. I början på 70-talet påbörjade man höjningen, ytan på sjön mer än fördubblades och sjön Hemsjön som fanns väster om Björnasjö gick nu ihop med Hultebräan. Projektet var stort, att avverka all skog manuellt med motorsågar, bygga 3 st valla vid Björnasjö, dra ihop allt ris för hand i stora höga, som sedan brändes eller som blev vaser för fisken. Två arbetslag med intaga interner  från fångvårdskolonin i Ödevata deltog bla. i skogsarbetet.

söndag 2 februari 2014

Gubben på Målen

Kreativa krafter gör sina avtryck.


Och nu kommer saker och ting till användning såsom, korvbröd, bakelser, lakan och en navkapsel från Saab.