Invigning av Jordkulan

Vi är glada för det stora intresset för våra projekt att restaurera jordkulan och tjärdalen. I byn Wargsmåla finns möjligheter att få många natur och kulturupplevelser. Upptäck rester av slaggvarp, tjärdalar, gå en gölrunda eller varför inte vandra gamla kyrkvägen. Kanske vi möts då lovar vi att berätta en sann historia från byn. Alla skrönor som finns om händelser i Wargsmåla betraktar vi som absolut sanning.





onsdag 1 april 2015

EN ÄLG !!!! ............. april , april din................

 Om jag säger att det var tre älgar väster om Nissas, tror ni mig då ?

onsdag 25 mars 2015

På väg till skräddaren.



Skräddare Theander Gustavsson bodde på torpet Bråtgölsmåla, han föddes 1855 i Vissefjärda församling, ingick äktenskap 1887 med Amanda från Madesjö , de fick en dotter vid namn Selma 1897. Theander satt precis som en skräddare ska, på bordet när han gjorde sina verk. Idag syns trappan,  grunden, och en kulle som en gång var en murstocken, naturen har tagit överhand men fortfarande finns syrenen kvar.

Skräddarens fru Amanda virkade dessa små innestrumpor/skor till min far Bengt, det måste varit år 1922, och det är en speciell känsla att ha dessa i sin hand, det vill jag lova.
 


När Bengt komfimerades 1934, gjorde skräddaren Teander kostymen till Bengt, det var Bengts första kostym och han jobbade själv ihop till den genom skogsarbete, bilden är tagen vid huset på Målen, vi ser lönnen i bakgrunden 
 Med stor respekt för våra förfäders yrkesskicklighet / Pelle

fredag 13 mars 2015

Nu går sjön

Vågorna bryter isen centimeter för centimeter.
Dax att sjösätta båten ?

torsdag 5 mars 2015

Fredagen 15 maj 1959

Från byn Bällsjö har vi av Rolf och Elisabeth Alfredsson fått låna denna helsida i tidningen Barometrn, Hultebräan har vi tidigare skrivit lite om, här kommer mer om historien om sjön som höjdes 5,5 meter .För den som vill läsa så hoppas vi ni kan delförstora de olika inslagen

Stort tack till Alfredsson i Bällsjö som gör detta möjligt för oss att visa vad som stod att läsa om vår fantastiska sjö Hultebräan.

söndag 22 februari 2015

Metrologen är en luring…

 ja en riktig luring (Stefan Demert 1970). För enligt metrologisk definition är det vår nu (7 dygn i rad över 0 grader) men det måste väl komma ett bakslag ?
Och Bondepraktikan säger detta också, Om februari är mild, kan man vänta många frostnätter. 


söndag 15 februari 2015

Inte bara vi som gillar

Vi "gillar" när ögonen får sitt i skogen, samt att skogen oftast också mår bättre när det röjs upp och befintliga träd får mer luft.
Och på köpet får rådjuren lite mat som så års äter mycket knoppar, ljung och blåbärsris.
Vi är övertygade om att om rådjuren kunde trycka på knappen "gilla" så skulle de göra det, men för deras egen del är det nog bäst att inget veta om detta.


söndag 1 februari 2015

Halva vintern

Kyndelsmässodagen 2 Februari sågs i likhet med flera andra dagar vid denna tidpunkt som en markering för att halva vintern hade gått.
Man påmindes om att ha halva fodret kvar. Om det töade denna dag, så väntade onda tider .
Men nu är det köldgrader så då blir det goda tider.