Invigning av Jordkulan

Vi är glada för det stora intresset för våra projekt att restaurera jordkulan och tjärdalen. I byn Wargsmåla finns möjligheter att få många natur och kulturupplevelser. Upptäck rester av slaggvarp, tjärdalar, gå en gölrunda eller varför inte vandra gamla kyrkvägen. Kanske vi möts då lovar vi att berätta en sann historia från byn. Alla skrönor som finns om händelser i Wargsmåla betraktar vi som absolut sanning.





onsdag 8 juli 2015

En av 80.000

Längs Sveriges stränder, och på båtar finns 80.000 livbojar, årligen räddas 11 personer av livbojar runt om i Sverige. Sedan 1954 har Trygg-Hansa tillhandahållit livbojar som även är deras varumärke.
Nu finns en ny boj vid badplatsen Hornet , Hultebräean. Vi får hoppas den inte behöver användas.
Skön sommar på er.

lördag 4 juli 2015

Vad hände sen.........

Vad hände sedan , ja det undrade tidningen Barometerns som kom på återbesök till jordkulan, Barometern var ju med den dagen vi hade invigningen för drygt två år sedan.
Inte blev det som vi tänkte, för oss  skulle  jordkulan vara en byggnad och plats för oss själva, inte trodde vi att 500 personer skulle vilja söka sig till denna platsen.
Vi tycker det är roligt att så många sökt upp jordkulan  / backstugan , för ni som gjort det är ju intresserade av detta, det  kan vi läsa i gästboken  där ni skrivet  hur  mycket ni uppskattat det jobb vi lagt ner. Tack för alla fina ord.

onsdag 1 juli 2015

Nytt staket

Dax att byta det gamla staket som har varit med så länge jag kan minnas, virket var säkert valt med omsorg när det klarat så många år.
Har alltid tyckt det är roligt att snickra lite, men det gäller att hålla tungan rätt i mun så att det blir rakt.

onsdag 24 juni 2015

Dagens rätt



Serverades idag av Jan-Olof Gardesten och Jonny Andersson från Grangölsmåla som var på cykelutflygt och hade blivit rekommenderade jordkulan vid Svarvaremålen

På menyn stod ärtsoppa och man kom precis lagom till den skulle serveras och den smakade som den skulle.
Tack för maten och Välkomna tillbaka

söndag 21 juni 2015

Väster-grind



Sommaridyll från Väster-grind där denna fina blomsterbukett är plockade, som sedan säkert fick pryda ett bord på Snällamålen
Om nu inte alla vet var Väster-grind finns så kommer platsen på denna karta


söndag 14 juni 2015

Sommarkväll

Samling på Målen denna fina junikväll
med både mat och lek.
Solstålar i dubbel bemärkelse
Kvällen avslutades vid Hornet med kaffe och dopp.


onsdag 3 juni 2015

Spillkråkans asp i ängen

har fått ge vika för naturens krafter, och allt har sitt slut nån gång.
Tiden var väl kanske inne för denna asp med sin omkrets på 2,5 meter.