Invigning av Jordkulan

Vi är glada för det stora intresset för våra projekt att restaurera jordkulan och tjärdalen. I byn Wargsmåla finns möjligheter att få många natur och kulturupplevelser. Upptäck rester av slaggvarp, tjärdalar, gå en gölrunda eller varför inte vandra gamla kyrkvägen. Kanske vi möts då lovar vi att berätta en sann historia från byn. Alla skrönor som finns om händelser i Wargsmåla betraktar vi som absolut sanning.





söndag 14 februari 2016

Karstorp skola - Ett minne blott


Hit gick skolbarnen från  Vargsmåla till fots, 

 man hade en samlingsplats vid stora stenen (200 meter S om badpaltsen vid Hornet). Här sammanstrålande barnen från de olika gårdarna för att sedan gemensamt gå till skolan i Karstorp. Skolbarnen från  Nybrån (Pellanders) hade längst, de hade nästan 6 km till skolan oavsett om det var solsken eller regn, ljust eller mörkt (de fick nog inte vara mörkrädda när de gick genom skogen ). 
Stora stenen, samlingplats för gemensam gång till skolan i Karstorp

Man gick 6 år i det som hette folkskolan, och här nedan kan vi se lärare Julia Gustavsson  undertecknat ett betyg från 1933

Skolan byggdes i Karstorp runt 1875 och var i drift fram till 50-talet. Skolan blev sedan bostad där bla Stig och Lage bodde i slutet av 1900-talet.
Nu är tyvärr skolan borta men grinden finns kvart som ett vittne att det funnits något bakom dessa grindar

söndag 7 februari 2016

Nu går vi mot vår.

även om vi säkert kommer att få något bakslag, men med dagens temperatur ( +8 ) och ljus så känner man att vi är på väg mot våren
Och det går inte att ta miste på talgoxen som spelar sin vårvisa "ti-tu ti-tu ti-tu". Det syns att det är vår, det hörs att det är vår, och det luktar  att det är vår, allt är vår.

måndag 1 februari 2016

Det gick åt skogen



när en omkullblåst gran skulle hämtas vid Nissas. Bra med vagnstyrning om man använder den på rätt sätt, annars går det så här.

Med hjälp av gode grannen Ludde, fixade han så att vagnen kom på alla fyra igen.
 


Stort tack Ludde