För ca 30 år sedan rensades detta dike med en dikesgrep
manuellt med handkraft då var granarna ca 20 cm i brösthöjd, nu ett par år efter slutavverkning så kommer solljuset
åt att belysa diket och växligheten i diket tilltar kraftigt.
Denna gången så fick vi
nyttan av skogsvagnen och dess kran med grip, och nu är det lätt att komma åt
när inga träd är i vägen. Diket som rensas är i närheten av Törnmålen och vi
säger Haralds mosse om detta området, mossen odlades av Harald Jonsson fram
till 60-talet , man ser tydligt små stenrös som lagts upp för hand en gång i
tiden.
Rensning får göras ner till tidigare bottennivå, man får inte utan
tillstånd sänka nivån på ett befintligt dike. Under 70-talet var det väldigt
vanligt att man dikade ur områden (gjorde nya diken) som var sura av vatten,
detta stoppades efter en 10 år då man ansåg att det hade en negativ inverkan på
miljön, idag är det svårt att få tillstånd för nyanläggning av diken.
Denna
dikesrensning ska förhoppningsvis göra granplantorna som är planterad här
trivs, de tål inte att stå i vatten på vintern och våren.