Invigning av Jordkulan

Vi är glada för det stora intresset för våra projekt att restaurera jordkulan och tjärdalen. I byn Wargsmåla finns möjligheter att få många natur och kulturupplevelser. Upptäck rester av slaggvarp, tjärdalar, gå en gölrunda eller varför inte vandra gamla kyrkvägen. Kanske vi möts då lovar vi att berätta en sann historia från byn. Alla skrönor som finns om händelser i Wargsmåla betraktar vi som absolut sanning.





fredag 18 december 2020

Största ingreppet i modern tid

 

25 % av ytan på gården ska nu gallras, och nu sammanfaller 1:a gallring , 2:a gallring och 3:e gallringar samtidigt.

Skördareförare Kenneth


 Det är ca 8000 träd eller 900 kubikmeter som ska ut ur skogen. 



 När Bengt köpte det vi kallar Haralds 1980 så planterade vi ca 22.000 plantor och nu är det dags för 2:a gallring av detta, vilket är drygt 10 ha. Kartongerna som plantorna var i samlade Bengt ihop och brände, detta har givit namn åt platsen "brända kartongerna"



 Nu är en fröjd att se resultatet av det arbete som lagts ner innan på dessa områden.




Upplag vid "brända kartongerna"


lördag 12 december 2020

Det är tyst.

 

Lasse svarar inte längre i sin jaktradio, den är tyst, alldeles för tyst och alldeles för tidigt.


Saknar ditt skratt vid elden, diskussionerna på bänken vid badplatsen Hornet över en kopp kaffe.


2016

Du kom till Wargsmåla första gången i mitten av 60-talet då din far Erik köpte gården och du har sedan dess alltid funnits med där i olika sammanhang, alltid varit med på allt som hände i byn. Din saknad är stor, men minerna finns där som vi ska underhålla genom berättelse, inte minst genom dina pojkar som tagit över straffetpinnen på gården. Vi kommer minnas dig som glad, snäll, humoristisk, kunnig och pålitlig. Vila i frid, du saknas.


torsdag 10 december 2020

Snart går båten

 


Gäller att få med lite enstaka angripna granar som vi får hugga och köra ut själva, det blir vad Sydved kallar båttimmer pga av att det forslas till Tyskland  med båt



. Och snart går båten så gäller att få med det, även om det knappt är ljust på hela dagen.




tisdag 1 december 2020

Tar det aldrig slut ???

 Känns som att granbarkborren aldrig vill ge med sig, nu 3:e året i rad som vi hugger ner granar som är angripna.


 

Alla i södra Sverige är drabbade mer eller mindre men det är en klen tröst i dessa tider.


Denna gången blir det ca 225 kubik som ska ut ur skogen.

Det minst tråkiga är när Kenneth stannar maskinen och pratar en stund, han visar gärna all information som han har på sin dataskärm i maskinen, där kan man få fram allt och lite till.


 


torsdag 19 november 2020

Dikesrensning.

 För ca 30 år sedan rensades detta dike med en dikesgrep manuellt med handkraft då var granarna ca 20 cm i brösthöjd, nu ett par år efter slutavverkning så kommer solljuset åt att belysa diket och växligheten i diket tilltar kraftigt.


 Denna gången så fick vi nyttan av skogsvagnen och dess kran med grip, och nu är det lätt att komma åt när inga träd är i vägen. Diket som rensas är i närheten av Törnmålen och vi säger Haralds mosse om detta området, mossen odlades av Harald Jonsson fram till 60-talet , man ser tydligt små stenrös som lagts upp för hand en gång i tiden.


Rensning får göras ner till tidigare bottennivå, man får inte utan tillstånd sänka nivån på ett befintligt dike. Under 70-talet var det väldigt vanligt att man dikade ur områden (gjorde nya diken) som var sura av vatten, detta stoppades efter en 10 år då man ansåg att det hade en negativ inverkan på miljön, idag är det svårt att få tillstånd för nyanläggning av diken.

Denna dikesrensning ska förhoppningsvis göra granplantorna som är planterad här trivs, de tål inte att stå i vatten på vintern och våren.

onsdag 11 november 2020

Tjuvstartar

 

Planeringen var att röja planteringen norr om Haralds hus klart  i år 2020, och nästa år börja  röja den 3 ha stora planteringen vid Pellas. Men ibland hinner man mer än man tror. Har därför tjuvstartat med röjningen allt björksly vid Pellas, kan vara skönt till våren att kanske har halva planteringen gjord.


måndag 2 november 2020

Mer löv än svamp

 Allhelgonahelgen ägnades åt räfsa lönnlöv som årligen faller till marken. 


Samt att fylla på skafferiet med trattkantareller, det fanns betydligt mycket mer löv än kantareller, åtminstone där vi var.


 Skillnaden i vikt var också påtaglig, lönnlöven hade sugit åt sig all fukt som kommit från ovan, tillskillnad från asplöven där regnet blir till droppar av ytspänningen