söndag 10 januari 2021
måndag 28 december 2020
Julbord
Älgens favoritföda på vintern är tallskott.
Nu märks det i vår tallgallring att älgen hittat att det
finns obegränsat med mat i form av tallskott även om älgen måste äta även
annat.
Just nu står maskinparken still till 4 januari då de kör
igång på nytt med fortsatt gallring med i huvudsak tall.
Så vi får se om det kommer mer älgbilder här på bloggen när efterrätten
serveras.
onsdag 23 december 2020
fredag 18 december 2020
Största ingreppet i modern tid
25 % av ytan på gården ska nu gallras, och nu sammanfaller 1:a gallring , 2:a gallring och 3:e gallringar samtidigt.
| Skördareförare Kenneth |
Det är ca 8000 träd eller 900 kubikmeter som ska ut ur skogen.
När Bengt köpte det vi kallar Haralds 1980 så planterade vi ca 22.000 plantor och nu är det dags för 2:a gallring av detta, vilket är drygt 10 ha. Kartongerna som plantorna var i samlade Bengt ihop och brände, detta har givit namn åt platsen "brända kartongerna"
Nu är en fröjd att se resultatet av det arbete som lagts ner innan på dessa områden.
![]() |
| Upplag vid "brända kartongerna" |
lördag 12 december 2020
Det är tyst.
Lasse svarar inte längre i sin jaktradio, den är tyst,
alldeles för tyst och alldeles för tidigt.
Saknar ditt skratt vid elden, diskussionerna på bänken vid badplatsen Hornet över en kopp kaffe.
| 2016 |
Du kom till Wargsmåla första gången i mitten av 60-talet då
din far Erik köpte gården och du har sedan dess alltid funnits med där i olika
sammanhang, alltid varit med på allt som hände i byn. Din saknad är stor, men
minerna finns där som vi ska underhålla genom berättelse, inte minst genom dina
pojkar som tagit över straffetpinnen på gården. Vi kommer minnas dig som glad,
snäll, humoristisk, kunnig och pålitlig. Vila i frid, du saknas.
torsdag 10 december 2020
Snart går båten
Gäller att få med lite enstaka angripna granar som vi får hugga och köra ut själva, det blir vad Sydved kallar båttimmer pga av att det forslas till Tyskland med båt
. Och snart går båten så gäller att få med
det, även om det knappt är ljust på hela dagen.
tisdag 1 december 2020
Tar det aldrig slut ???
Känns som att granbarkborren aldrig vill ge med sig, nu 3:e året i rad som vi hugger ner granar som är angripna.
Alla i södra Sverige är drabbade mer eller mindre men det är
en klen tröst i dessa tider.
Denna gången blir det ca 225 kubik som ska ut ur skogen.
Det minst tråkiga är när Kenneth stannar maskinen och pratar en stund, han visar gärna all information som han har på sin dataskärm i maskinen, där kan man få fram allt och lite till.











