söndag 15 maj 2022
Veteranpolen = Erfarna pensionärer
Två före detta Xylemanställda slår sina kloka huvud ihop och det som tidigare varit problem med drivrem som hoppar av, är nu löst.
Både Svenne och Ludde är överens om att det inte går att "ratta" denna maskin, här är det spaka som gäller.
söndag 8 maj 2022
Central plats
Får besök av kusin Gert-Erik denna fina vårdag, vi tar oss till en plats som för var central, nu väldigt avlägsen. Vi kallar det Torpet , dvs mossarna vid Hakgöl, här skördades mossarna med bla havre och hö, kreaturen fick också gå här på bete och det livsnödvändiga vattnet för djuren var i cementkar som vi här ser på bilden (Hakgöl i bakgrunden). Att låta djur dricka ur göl var otänkbart då det inte finns några fast kanter utan bara gungfly runt större del av gölen.
När man är vid Hakgöl dyker alltid samtalsämnet upp om fiske, här metades abbore förr eller så var det stålmjärden som kläddes in i granris och sedan sänktes ned i vattnet. Ja det är mycket minnen som dyker upp när vi trampar före detta Axel och Gerdas marker, tack bästa kusin för värdefull tid denna fina dag.
torsdag 28 april 2022
fredag 22 april 2022
Nytt liv.
Stina, ett välbekant namn i vår familj. Stina bekanta sig med omgivningen på Målen, här kommer det att bli mycket spring i benen framöver.
Ett annat liv som börjar är grodornas, man hör deras kvackande ljud från dammen och i kanten på dammen kan man se dem samt deras klumpar av 1000-tals grodyngel men det är bara 1% som överlever och som utvecklas till grodor
torsdag 14 april 2022
Kyrkvägen åter farbar
Påsken nalkas, en av de helger då kyrkan har flest besökare. Då är det viktigt att alla kan ta sig till kyrkan som vill det. Den stora gran som blåst ner vid Nils Wassbergs och blockerade den stensatta kyrkvägen är nu borta.
Timmret kvalitet och volym inspekteras noga av virkesmätarna.
'
måndag 11 april 2022
Mortorps hembyggdsförening
Mortorps hembyggsförening blev årets första grupp att besöka Svarvaremålen i år. Roligt att denna förening vill komma till oss denna fina vårkväll.
Är säker på att många av dem som kom satt inne med stor kunskap om hur livet kunde vara i en jordkula. Och som vanligt så dök det upp frågor om vem var det som bodde här, och när ? men svaren fanns ej idag heller, vi får bara gissa och fantisera hur livet en gång var här.
Efter en stund kommer kaffekorgarna fram vilket naturligtvis var på sin plats denna fina kväll. Efter kaffet gör vi ett besök vid Tjärdalen där samligen artigt lyssnar på vad man har att säga, innan vi skiljs åt vid skymmningen
torsdag 7 april 2022
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




