måndag 24 oktober 2011
tisdag 18 oktober 2011
Brittsommar, finns det?

I SMHIs årsbok 1907 finns för ett antal stationer pentadmedelvärden (medelvärden över fem dygn) under åren 1871-1900. I detta material finns en antydan till några lite varmare femdygnsperioder i början av oktober. Det är dock svårt att förstå vad orsaken till detta skulle vara, och det troligaste är att det trots allt är en slump. (SMHI.SE)
Bondepraktikan vet som ska göras i oktober;
"Nu skall man plöja och rågen så, med nytt vin man fasten fylla må.
Nu månd' kölden till oss skrida, en varm kakelugn kan jag väl lida".
"Om löven icke vilja gärna falla av träden, då bliver det kall vinter.
Kommer tordön i denna månad, det tecknar hårt år och stor storm"
tisdag 11 oktober 2011
söndag 9 oktober 2011
Känsla av höst
Du bleka, höga höst, du är mig kär! I ditt lätta dis jag tycker mig skymta
de första trevande aningarnas tid.
Du återkallar i mitt sinne ljusets morgon,
då solen kämpade för att genombryta dunklet,
gryningens timmar, då strävandets blomma,
ännu sluten tätt i sin knopp,
svällde av underbara safter.
Därför är du mig kär, svala, drömmande, disiga höst!
/
Karin Boye
torsdag 29 september 2011
Vägen hem

Vägen hem
Jag vet en väg som leder hem.
Den vägen är tung att gå.
Var vandrare där blir en fattig man
och liten och ful och grå.
Jag vet en väg som leder hem.
Den vägen är kal och ren.
Den är som att luta sin varma kind
mot obarmhärtig sten.
Men den som känt den stenen
mot kindens isade blod,
skall märka, hur mild dess hårdhet är,
hur trogen och fast och god.
Och han skall tacka stenen
och hålla det hårda kärt
och prisa det enda kämpaspel
som var sin seger värt.
/
Karin Boye
måndag 19 september 2011
Sammanträde i september
måndag 12 september 2011
Erik Hörnander har lämnat sitt pass

En god granne, en jaktkamrat med känsla för när ett skott kan avlossas och en människa av den goda stammen, Erik, finns nu inte längre med oss i Wargsmåla.
Eriks förmågor att skapa lugn och lyssna är något vi bröder minns.
Vi såg upp till Erik med den respekt man gör till en människa man litar på fullt ut.
Det som känns bra är att Lasse och han "grabbar" nu bär fanan vidare och därmed lever Erik.
Tack Erik för fina år i Wargsmåla.
/
Calle, Svenne och Pelle
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


