Invigning av Jordkulan

Vi är glada för det stora intresset för våra projekt att restaurera jordkulan och tjärdalen. I byn Wargsmåla finns möjligheter att få många natur och kulturupplevelser. Upptäck rester av slaggvarp, tjärdalar, gå en gölrunda eller varför inte vandra gamla kyrkvägen. Kanske vi möts då lovar vi att berätta en sann historia från byn. Alla skrönor som finns om händelser i Wargsmåla betraktar vi som absolut sanning.





måndag 23 december 2013

Julhälsning till er alla


Tipp tapp, tipp tapp, tippe tippe tipp tapp.
Snart kommer nissarna på besök


  

God Jul i stugan  önskar Svenne Pelle och Fredrik

Ljus som berör

Ljus från en lykta och en röd ros möter en vid Svarvaremålen, det känns i kropp och själ.

fredag 20 december 2013

Glöm inte att ställa ut gröten i natt.



Annars blir det inte någon riktig jul, och det är mycket annat som händer i natt, just Thomasnatten, den som är uppe och sitter helt stilla och inte har för ljust, max tre stearinljus tända kommer att få se.

Här se vi Kvarnbäcken i Vargsmåla som rinner baklänges, men det är bara i natt, kolla själv.

 
"Jag tror det är sant"

onsdag 18 december 2013

Snart står granen grann i stuga.............



Det lackar mot jul, gran ska huggas och det med omsorg, helst ska det vara en Kalle Anka gran som Svenne kallar det, och årets julgran hittade jag på Nygget / Nissas där Nils "Wassberg" Petersson (*1848) bodde.
Wassberg kommer från Nils far som hette så i efternamn och Peter i förnamn


Peter Johan Olsson WASSBERG (* 1822-09-13) var båtsman i Vargsmåla, rote 263, Södra Möres 2:a båtsmanskompani.  Antagen 1852-07-01,  avsked 1866-06-20 , gift 1845 med Ingrid Lena Jonsdotter (*1816  ) Nils var äldst syskonskaran efter kom Karolina och Jonas
Var Nybygget ett båtsmanstorp ? med sina 4x8 meter precis såsom båtmanstorpet skulle vara, byggt i timmer med en förstuga en sovkammare ett allrum med spis, samtliga golv skulle vara i plank och ett fönster på minst 60x60 cm, som bönderna (även kallade rotehållarer) fick bygga mot att de slapp krigstjänst.
Pappa Bengt berättade att han ibland blev ombedd av mor Gerda att spinga upp med lite mjölk eller bröd till Nils, pappa berättade också att Nils hade en lucka i golvet ner till källare (se bilden) där han förvarade förnödenheterna , de förvarades i små korgar som Nils "fiskade" upp med en käpp med en krok längts ut i änden.
Bengt var också med om att hjälpa Nils med att ta av havre på de små åkerlapparna som man kan se spår efter mellan stenrösen.