Från mitten av 1700-talet och under 1800-talet upprättades
kartor över det första moderna skiftet; storskiftet. Målet
var bl a att samla böndernas tegar inom ett och samma område
och att fördela de bra och dåliga jordarna mellan gårdarna.
Tidigare kunde ett hemman ha sin brukbara jord spridd över socknen
eller byn. Man lyckades dock inte helt och hållet med att samla
ihop åkermarken under storskiftet. Sammanlagt karterades ca 40 000
enheter i hela Sverige.
Skalan på kartorna ligger vanligen på 1:4000, men ibland
förekommer skalan 1:2000 för inägomarken och 1:8000 för
utägomarken. Liksom skattläggningskartorna är dessa exemplar
färggranna, men pastellerna har bytts ut mot skarpare färgtoner.
Inägomarken karterades noggrannare än utägomarken.
Du hittar mera kartor på lantmäteriets hemsida http://www.lantmateriet.se/Kartor-och-geografisk-information/Historiska-kartor/
söndag 26 oktober 2014
söndag 19 oktober 2014
lördag 11 oktober 2014
50 årig trotjänare
Gunnar i Alsjömåla gamla traktor, en Ferguson 25 från 1964
hänger fortfarande med och den har nog mycket kvar att ge, för den har aldrig
varit på verkstad eller i närheten av en reparatör ännu under alla dessa år.
Den har varit i våra ägor i 30 år, och när vi köpte den i början på 80-talet
med vagn, harv, plog, slåtterbalk och vajerkran tyckte vi att det var ett oerhört
hjälpmedel, med kraven och bekvämligheten tar ut sin rätt. Men till exempelvis vägsladdning är den fortfarande
perfekt.
Den är tillverkad i England, första exemplaret kom ut 1962
och sista exemplaret gick ut 1965, motorn är på 2000 kubik, lämmar en effekt på
30 hästkrafter. Prislappen ny var på 12.500:- omräknat i dagens penningvärde
morsvarar det ca. 275.000:-
Oavsett värde, så har den för oss varit varenda krona värd,
och som sagt hoppas vi att 50-åringen har mycket kvar att ge.
Att den används till vägsladdning just nu i oktober har sina naturliga förklaringar
torsdag 9 oktober 2014
lördag 4 oktober 2014
Att få sitta i samma soffa.
Tänk att få sitta i samma soffa som sin farfar, inte alla
förunnat.
Min farfar och jag i kökssoffan på Målen, för sisådär 50 år
sedan, tänk att få sitta bredvid sin farfar och läsa tidningen, trots att man
troligen inget förstod av vad det stod att läsa. Troligtvis trodde man att alla
hade det så eller kunde ha det så, men nu på äldre dar förstår man att det inte alltid är så.
När jag ser bilden
idag utstrålar den värme, trygghet och kärlek.
Hoppas du Oliver känner något liknande idag och om 50 år. När
bara du och jag sitter här i soffan och rensar svamp som är plockade av din
mamma och pappa i vår egna skog.
Pelle
söndag 28 september 2014
lördag 20 september 2014
Nu har det varit Indiansommar
Indiansommar är ett uttryck för en längre period med soligt
och varmt väder som inträffar efter att höstens första nattfrost har anlänt.
Indiansommar kan inträffa när som helst från september till början av december.
Uttrycket är amerikanskt men det finns två teorier till dess
ursprung. Antingen härstammar det från en stabil och varm period under hösten
då Nordamerikas indianer gärna höll på med buffeljakt. Eller så härstammar
uttrycket från den brittiska kolonialtiden i Indien och syftar då på den
stabila och varma period som följer efter sommarmonsunen.
Vad som däremot är den rätta teorin är oklart…| Badplatsen Hornet |
Skillnaden mellan brittsommar som vi också brukar säga om en varm period och indiansommar ligger i att indiansommaren inte är knuten till en speciell dag i almanackan. Brittsommaren är ju knuten till tiden kring Birgittadagen den 7 oktober.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



