Vi på Målen tillönskar alla våra läsare en riktigt God Jul
Svenne Pelle Fredrik
fredag 23 december 2016
onsdag 21 december 2016
Påminnelse
Inatt är det Thomasnatten med allt vad det innebär, och ni som inte vet så finns det massor att läsa om på nätet eller i Bondepraktikan, men en sak är säker var försiktig så att det inte händer något, själv överväger jag noga om jag våga gå och lägga mig, säkrast är nog att försöka vara vaken.
söndag 11 december 2016
Det är dax att fälla
Älgtjuren fäller hornen i midvintertid varje år och redan efter någon månad börjar nya horn växa ut. Hornen växer från den så kallade rosenstocken. Det är ett benutskott som sitter mellan ögat och örat på älgtjurar. Under utväxten skyddas hornen av ett hudlager som kallas basthud. Under basthuden har hornen nerver och blodförsörjning. Så länge "basten" finns kvar har tjuren lite känsel i hornen.
När så hornen har växt klart dras blodtillförseln in, vilket leder till att basthuden torkar och lossnar. Det brukar ske i slutet av sommaren. Tjuren fejar bort den torkade basten genom att gnugga hornen mot träd och buskar. Hornen är färdigvuxna och färdigfejade lagom till parningen på hösten och när den är över börjar en zon i hornets bas alldeles ovanför rosenstocken att luckras upp. I den zonen lossnar hornet så småningom och faller av. Detta horn låg vid trakterna kring Olsamossen.
onsdag 30 november 2016
Andersdagen
Nu vet vi att det blir ingen snö till jul.
Men snön kommer till mellandagarna om man ska tro abboren, för den är ju lika säker som Bondepraktikan
onsdag 23 november 2016
På säker mark
Ja så känns det att få upp båten ur sjön innan vattnet stiger
oss över huvudet och isen lägger sig.
Men denna får nog ligga kvar och nästa vecka är den troligen
helt under vattenytan för nu fylls sjön på i snabb takt efter all nederbörd
torsdag 17 november 2016
Somliga går i trasiga................
Då är det skönt att värma fötterna vid elden och grilla en korv.
Hunden Lillebror fick smaka på grusväg och fyrhjuling vilket han trivdes med till skillnad från asfalt och tunnelbanan i Stockholm
fredag 11 november 2016
Snöröjning
Årets mål med att röja granplanteringen söder om Haralds hus på 3,5 ha är nu avslutad om än i grevens tid.
Återvänder snart tillbaka för om någon vecka ska man ju ha en utegran till advent och nu vet jag vilken jag ska ta av de 7500 granarna som jag granskat medan jag röjt, så vist finns det lite fördelar med att röja så här sent på året.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






