Vårstädning
onsdag 29 mars 2017
Fullträff
Den vänsterfoten var fruktad i fotbollen för 40 år sedan. Men den kan fortfarande, fast till lite annat.
fredag 24 mars 2017
Trandagen
En högst lokal tradition med centrum i Vargsmåla den 25 mars varje år och med ett kärnområde ungefär 8 mil i omkrets. Traditionen har anor från 1500-talet att våren har kommit ”Tranan bär ljus i säng”, i Olaus Magnus (1490-1557) verk, som visar tranor bärandes ljus i näbben. Dagen har blivit så lång att det fortfarande är ljust då man går till sängs.
Kvällen innan man går till sängs hänger barnen upp strumpor vid på sänggaveln, lämnar fönstret på glänt eller ha kakelugnsluckorna på glänt ifall tranan kommer den vägen.
Tranan kommer sedan på natten med godis och frukt eller paket som den stoppar ner i de upphängda strumporna .
Trandagen firas även på vissa platser i Värmland, troligen har någon i från trakten har flyttat och tagit med sig traditionen dit.
Som barn hade vi denna tradition när vi växte upp i Ljungbylund.
Vad hade du för tradition denna dag ?
söndag 19 mars 2017
Nominerad
torsdag 9 mars 2017
onsdag 1 mars 2017
Nybro ?
Nä ingen ny bro, stenbron vi Olsamossen har bara renoverats upp lite, den 1 ton tunga stenen hade tippat och lutade kraftigt, den har nu lagts till rätta.
Det var länge sedan några hjul rullade över bron, förr gick slåttermaskinen med järnhjulen med jämna mellanrum över bron. Hästen Marianne gillade aldrig att gå över bron men hon löd ändå när Bengt manade på henne.
Det var länge sedan några hjul rullade över bron, förr gick slåttermaskinen med järnhjulen med jämna mellanrum över bron. Hästen Marianne gillade aldrig att gå över bron men hon löd ändå när Bengt manade på henne.
torsdag 16 februari 2017
Safari
Åker på lite safari på våra skogsvägar med viltmästaren Ingvar Malmqvist.
När vi i samma andetag pratar med varandra om var vi brukar se älg så stå dom där..
När vi i samma andetag pratar med varandra om var vi brukar se älg så stå dom där..
lördag 11 februari 2017
Inget är sig likt
Inte ens horisontlinjen över badplatsen är som den en gång
har varit.
Ute på sjön Hultebräan is hittar man Svenne, Jessica och Andreas
men de är tämligen ensamma, förr var det fiskeintresserat folk runt om sjön
vart man än tittade.
Förr fiskade man med kastspö först när 1:e metardagen hade
varit, men inte nu länge, nu ska det vara ett kastspö / ismete vid varje hål på isen.
Det blev ändå en fisk som kom upp på isen, sen om det beror på den nya
utrustningen eller annat , det får vi aldrig veta
Men fisken som denna dag kom upp ovanför isen såg ändå lika dan ut som förr, det var bara antalet fiskar som inte var sig likt
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)









