Invigning av Jordkulan

Vi är glada för det stora intresset för våra projekt att restaurera jordkulan och tjärdalen. I byn Wargsmåla finns möjligheter att få många natur och kulturupplevelser. Upptäck rester av slaggvarp, tjärdalar, gå en gölrunda eller varför inte vandra gamla kyrkvägen. Kanske vi möts då lovar vi att berätta en sann historia från byn. Alla skrönor som finns om händelser i Wargsmåla betraktar vi som absolut sanning.





måndag 1 oktober 2018

Lekande lätt

Nja så lätt är inte arbetet de gör, men det går i alla fall lättare när man är två och hjälps åt, här ser vi far och son Hörnander väster om Snällamålabacken
Och de vet hur man gör för att orka, en paus med lite kaffe gör susen och av att döma på minerna så ser de ut att ha det roligt när de är tillsammans


torsdag 27 september 2018

Letar brunt mjöl

Sommarens torkar bidrar till granbarkborrens framfart, ägnade dagen åt att söka efter granar som blivit angripna och vist hittar man sådan granar, det bruna mjölet som finns nere vid rotbenen är ett tecken på angrepp,  men tack och lov inte i hundratal som en del har fått.

 Andrar tecken är att det finns ett täcke av gröngråa barr som bilder en matta av torra barr
Och till nästa år är granen helt död och då syns det tydligare när barken börja trilla av.



söndag 23 september 2018

Bjuder på söndagsfika


Fyra damer kom på besök till vår jordkula, och man blev inbjuden på finaste söndagsfika med duk på bordet.


. De träffas några gång per år och har då olika tema, idag var det " hus " som stod på programmet och då blev det vår jordkula som blev målet för deras utflykt idag. 
De får gärna ha flera temadagar på Svarvarmålen om de bjuder på sådan godsaker.

onsdag 12 september 2018

Tillbakablick

Fick via Göte "på Mossmålen" kopiera detta tidningsurklipp som är drygt 40 år.
Klicka på bilden för att få den större så att det går att läsa

fredag 31 augusti 2018

Tror på en ny sommar



Och så kom det äntligen lite regn i större mängd denna sista augustidag.



Men vi tror på fina somrar kommande år också, så denna satsning på att förbättra vår fina badplats vid Hultebräans hoppas vi värdesätts av oss i byn och även de många badgäster som kommer utifrån.





Badplatsen  vid Hornet har ju varit förhållandevis underhållsfri det är ju mer än 50 år sedan den gjordes i ordning av våra förfäder så det är väl rätt naturligt att det behövs mer sand efter alla dessa år.