torsdag 21 november 2024
Einars loge
Ursäkta Bosse och Christina, men er tid kanske också kommer. Fortfarande lever våra förfäder namn kvar på platser och byggnader mm. Och det är så vi ska minnas dem med respekt för att de har skapat namnen här i Vargsmålas by. Nämner här nedan några, listan kan säkert göras längre.'
Lill-Svens ,
Per-Landers ,
Valles vattenkärr ,
Peter-Oskars stuga ,
Karlssons hage ,
Elmgrens kohage ,
Mobergs stätta ,
Einars mossa ,
Gerdas lind ,
Ingrids mosse ,
Ola-Svensaplan ,
Haralds såg ,
Nissas källa ,
Mamprimamossen ,
Lindströms ladugård ,
Homopartens ,
Vittens vägskäl ,
Pellas åker ,
Valles såg ,
Hörnanders båt ,
Tildas vedhög ,
Backes ,
Bengts brunn ,
tisdag 5 november 2024
Höstlöven
Är räfsans tid förbi ?
Vi provar i alla fall att mala ner lönnvöven med gräsklippare och det sparar våra krafter, för lönnlöven är många, stora och tunga när de är fuktiga.
söndag 20 oktober 2024
Sträng och lång vinter
Alla har väl sett att det är mycket rönnbär i år och alla vet vad det innebär. Ramsjö gård är inte sena på att ta fasta på Bondepraktikans talesätt, de planera för mycket snö och tidig snö med att sätta ut snöstaka på vägen till Vargsmåla.
söndag 29 september 2024
Oönskade ciggarer
Bredkaveldun heter växten som lätt sprider sig i dammen vi har på gården. Nu när vattenivån är låg gör vi ett försök att ta bort dem med griplasteren, troligtvis får vi nte bort alla rötter men det är värt ett försök i alla fall.
torsdag 19 september 2024
söndag 25 augusti 2024
Kräftskiva
Det är nu 20 år sedan vi fick kräftor i Hultebrean, och då 2004 fick 12 st sedan året därpå blev det 0 st. Som tur är finns det kräftor i andra sjöar att köpa eller i affärer.
Vi har i tre omgångar försökt plantera tillbaka singnalkräftan men inte lyckats. Flodkräftan försvann i början / mitten på 80-talet.
Hultebrean ansågs vara Kalmar läns bästa kraftvatten innan pesten kom.
Nu hoppar vi ytterligare tillbaka i tiden nästan 60 år, då 1965 såg det ut så här när det var kräftskiva på Målen.
onsdag 14 augusti 2024
Grusning
När vi gjorde skogsväg för ca 15 år sedan så gjorde vi i ordning 75 kubikmeter grus för framtiden.
Det har nu kommit till användning, Bengt-Olof Jonsson i Sävsjö har med sina maskiner förbättrat våra vägar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







