lördag 7 juli 2012
fredag 6 juli 2012
Vi kommer närmare det sätt som livet betedde sig på Svarvaremålen
Detta är vi ganska säkra på är eldstaden
Denna smida del gissar vi bara vilken funktion den haft. Christina föreslog som en fästanordning. En annan gissning en del av en hammare. Andra som har förslag?
måndag 2 juli 2012
En steges väg
Farfar och pappa om ni undrar var trästegen som legat på höslindret så finns den nu som handdukshängare hos Fredrik, Maria och Oliver i Klagstorp.
Så här skrev Ferlin om stegar:
Jag har klättrat på önskningens stege,
jag har klättrat så långt att jag vet
att den stegen är hög som en himmel
och djup som en evighet ...
Och mänskor ha gått på den stegen
i tusen och tusen år -
och ingen har visat dem vägen
var stegen står ...
Men alla som tvinga dess pinnar
de springa på glödande kol,
och aldrig i levande livet
de nå sitt mål ...
Jag har klättrat på önskningens stege,
jag har gått ett par fjät - så jag vet
att den stegen är hög som en himmel
och allt är fåfänglighet.
onsdag 27 juni 2012
Jordkulan vid Svarvaremålen
Enligt farfar bodde i denna "jordkula" här en "svarvare" som gjorde "pinnar" till spinnrockar.
Frågorna hopar sig..
Bodde någon här?
Ja vi hittade kolrester i hörnorna efter eldstad.
Hur svarvade man?
Tips emotses...
Innan och efter. Östra delen renoverad, mera jobb återstår..
Spännande.
Jordkula enligt Kalmar lexikon;
Jordkulor var en gång fattigfolksbostäder, ingrävda i en backsluttning med väggar av sten och tak av stänger, täckt med näver och torv. Ett litet fönster över dörren gav ett sparsamt ljus och en primitiv eldstad svarade för värmen.
Visst är det sannolikt att det skulle kunna sett ut så här vid Svarvaremålen;
söndag 24 juni 2012
En resa i framtiden för att hitta ursprunget till våra bruna ögon
Snart bär det av!
Till Italien, till staden Padoa.
Från Padoa kom vår farfars mors morfar.
Hans namn var Maruius Finmi och föddes år 1777.
Hans dotter Caisa Helena bar efternamnet Marcidotter. Caisa Helena föddes i Karlskrona Amiral församling år 1823.
Varför och hur kom denne man till kalla Nord?
Någon som har tankar om detta?
Här en bild från staden
torsdag 21 juni 2012
Vi önskar er en glad midsommar!
måndag 18 juni 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







