ja en riktig luring (Stefan Demert 1970). För enligt metrologisk definition är det vår nu (7 dygn i rad över 0 grader) men det måste väl komma ett bakslag ?
Och Bondepraktikan säger detta också, Om februari är mild, kan man vänta många frostnätter.
söndag 22 februari 2015
söndag 15 februari 2015
Inte bara vi som gillar
Vi "gillar" när ögonen får sitt i skogen, samt att skogen oftast också mår bättre när det röjs upp och befintliga träd får mer luft.
Och på köpet får rådjuren lite mat som så års äter mycket knoppar, ljung och blåbärsris.
Vi är övertygade om att om rådjuren kunde trycka på knappen "gilla" så skulle de göra det, men för deras egen del är det nog bäst att inget veta om detta.
Och på köpet får rådjuren lite mat som så års äter mycket knoppar, ljung och blåbärsris.
Vi är övertygade om att om rådjuren kunde trycka på knappen "gilla" så skulle de göra det, men för deras egen del är det nog bäst att inget veta om detta.
söndag 1 februari 2015
Halva vintern
Kyndelsmässodagen 2 Februari sågs i likhet med flera andra dagar vid denna tidpunkt som en markering för att halva vintern hade gått.
Man påmindes om att ha halva fodret kvar. Om det töade denna dag, så väntade onda tider .
Men nu är det köldgrader så då blir det goda tider.
Man påmindes om att ha halva fodret kvar. Om det töade denna dag, så väntade onda tider .
Men nu är det köldgrader så då blir det goda tider.
söndag 25 januari 2015
Kvarnen
Fyrhjulingutflykt med Agneta och Torbjörn Lövdahl från
Fallnaveka utanför Ljungby, vi styrde
kosan mot Klenemåla kvarn där vi grillade korv vid grillplatsen som ligger i kanten av Mosjön
Klenamåla kvarn malde sitt sista mjöl i mitten på 40-talet
(1945). Vid serkelskiftet 1800-1900-talet fanns här också en såg.
Numera har Oskars hembyggdsförening hand om underhållet av denna kulturbyggnad.
torsdag 22 januari 2015
Så kom snön
Än så länge har det inte varit mycket till vinter och snö, vi får se om den kommer att ligga kvar ? Det är ju inte mycket till tjäle i marken heller.
måndag 12 januari 2015
Gudrun gör sig påmind
Om helgens storm ändå inte var i närheten av vad stormen Gudrun var blir man ändå påmind om den när det viner i husknutarna
Då tog stormen 75 miljomer kubikmeter skog vilket motsvarar ett års normal avverkning i Sverige.
100.000 hushåll var strömlösa i 4 dygn, 25.000 hushåll var utan ström i 2 veckor och 10.000 var strömlösa i tre veckor däribland vår bortgångne Karl-Erik Svensson i grannbyn Björnasjö
Vi får hoppas att strömmen kommer tillbaka snabbare denna gången.
Då tog stormen 75 miljomer kubikmeter skog vilket motsvarar ett års normal avverkning i Sverige.
100.000 hushåll var strömlösa i 4 dygn, 25.000 hushåll var utan ström i 2 veckor och 10.000 var strömlösa i tre veckor däribland vår bortgångne Karl-Erik Svensson i grannbyn Björnasjö
Vi får hoppas att strömmen kommer tillbaka snabbare denna gången.
måndag 5 januari 2015
Inspirerad av Ernst Nyqvist
I mitten på 60-talet kom Ernst Nyqvist åkande i sin bil av märket DKW och hälsade
på oss på Målen.
Med sig hade han ett salongsgevär 22 LR , jag mins väl att vi
hängde upp några plåtburka i snöre i ett träd vid björkbacken. Där fick vi
sedan skjuta med överensende av Ernst och pappa Bengt.
Vi hade tidigare skjutit med luftgevär, men detta var lite
extra, men ändå till en låg kostnad att öva skytte. Pappa Bengt sökte flera
gånger under 70-talet att få licens på ett sådant övningsvapen, men på den
tiden var reglerna annorlunda och Bengt fick alltid avslag hos polisen i
Emmaboda
1985 ändrades reglerna vilket gjorde att jag blev ägare till
en sådan bössa som vi nu i helgen övade med. Som alltid kommer ju tävlinsinstinkten
fram, vissa hade lite skador att skylla på när det inte gick så bra. Framåt våren är det dax igen och då får vi
hoppas att blyfoten är borta, men hur som helst har vi alltid roligt när vi
träffas.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



