Invigning av Jordkulan

Vi är glada för det stora intresset för våra projekt att restaurera jordkulan och tjärdalen. I byn Wargsmåla finns möjligheter att få många natur och kulturupplevelser. Upptäck rester av slaggvarp, tjärdalar, gå en gölrunda eller varför inte vandra gamla kyrkvägen. Kanske vi möts då lovar vi att berätta en sann historia från byn. Alla skrönor som finns om händelser i Wargsmåla betraktar vi som absolut sanning.





söndag 7 februari 2016

Nu går vi mot vår.

även om vi säkert kommer att få något bakslag, men med dagens temperatur ( +8 ) och ljus så känner man att vi är på väg mot våren
Och det går inte att ta miste på talgoxen som spelar sin vårvisa "ti-tu ti-tu ti-tu". Det syns att det är vår, det hörs att det är vår, och det luktar  att det är vår, allt är vår.

måndag 1 februari 2016

Det gick åt skogen



när en omkullblåst gran skulle hämtas vid Nissas. Bra med vagnstyrning om man använder den på rätt sätt, annars går det så här.

Med hjälp av gode grannen Ludde, fixade han så att vagnen kom på alla fyra igen.
 


Stort tack Ludde

söndag 24 januari 2016

Söndag , röd dag = OB-tillägg



Förra inlägget i torsdags handlade om lön för en dag i skogen och som lön fick jag se en älgtjur i ett vinterlandskap. Nu när det är söndag ska man ju ha OB-tillägg och det fick jag mångdubbelt idag, fick se fem älgar i en klunga väster om Nissas, brukar ofta ha med mig kamera men inte idag så bilden ovan få symbolisera "röd dag"

torsdag 21 januari 2016

Dagens lön

är när man få se i älg i vinterlandskapet.
Alltid lika fascinerande att se. Älgtjuren var relativt oberörd över traktorns närvaro till avståndet var ca 50 meter, då den gav sig iväg.
I detta läget fanns bara mobilen till hands, så den fick duga.
Är nog dax när som helst för denna älg att tappa sina horn.
Helst hade nog denna älg sett att det hade upparbetats lite tall i stället, för så här års är det mycket tallris som de vill ha till käk.

onsdag 13 januari 2016

Tjugondag Knut kör tomten traktorn ut.



Denna Fordson traktor från 1926 har nu fått tak och även en chaufför (om än tillfälligt). Den införskaffades av Vargsmåla och Ödevata tröskförening, traktorn drog tröskan mellan de olika delägarnas ladugårdar på hösten för att tröska . På höger sida mitt på traktorn fanns en remskiva som drog den breda rem till själva tröskan. I mitten på 60-talet avvecklades fler och fler jordbruk efter den gjort sitt sista jobb stod den i många år ett par hundra meter söder om Vargsmåla vid sidan av skogsvägen, i början på 80-talet skänkte Valle på Målen den till Oskars hembyggdsförening där den nu har sin sista vila.
Här följer vilka som var med i tröskförening.


Gustav Petersson Loamålen Ljungbylund
Agust Persson Ödevata
Gunnar Johansson Ödevata
Oskar Söderqvist  Ängalund Ödevata
Rikard Elmgren Hökamålen Ödevata
Torsten Lindqvist (50 % av en andel) Ödevata
Hening Malmqvist (50 % av en andel) Ödevata
Axel Petersson Målen Vargsmåla
Valter Jonsson Målen Vargsmåla
Erik Svensson (i gatan) Björnasjö
Fritte (i gatan ) Björnasjö
Oskar Fransson Vargsmåla
Hening Wiktorsson (arendator) Vargsmåla
Harald Jonsson Mossmålen Vargsmåla
Klenemåla gård.
Reserv. mot att ev. glömt någon
Enligt säkra källor har Vargsmålaprofilen Sven "Lillsven" Joelsson varit inblandad i en olycka där han blev överkörd  av ett av tröskans järnhjul, men det hela slutatde ändå bra