söndag 26 juni 2022
Precis som man vill att det ska vara.
På julafton vill man att det ska snöa, och nu vid midsommar vill man ha sol och varmt väder. Och det blev precis så, solen skiner temperaturen snuddar vid 30 grader.
Kusiner och sysslingar samlas på Målen för att fira och umgås, äta god mat och njuta av sommaren fult ut.
Det är inte så ofta önskningarna slår in men dessto härligare när det gör det. Forsatt skön sommar på er.
lördag 18 juni 2022
torsdag 2 juni 2022
Farväl Ferguson
Du har varit trotjänare i 40 år hos oss, och gjort mycket nytta i skogen, åkrarna och vägarna. Du har alldrig strejkat eller behövt besöka doktorn, alltid gjort ditt jobb.
Du flyttar inte så långt, bara till Vissefjärda där vi hoppas du kommer att trivas.
Hejdå, men vi kanske syns någon gång
torsdag 26 maj 2022
Första Metardagen
I yngre dagar tog man väldigt bokstavligt på denna dag. Det var 1:a dagen man fiskade antingen med metspö eller kastspö. Hade man tillgång till båt så var det ett stort plus men oftast var det bara från land man fiskade.
Oliver och Elliot har nog annat att tänka på när de tar premiärtur med den nya båten, och är nog omedvetna om vilken daq det är.
”Kristi Himmelsfärdsdag ansågs avgöra hur fisket skulle bli under resten av året. Den kallas ibland för första metardagen, eftersom sommarsjöfisket påbörjades. Denna dag ansågs även bra för att fånga rävungar, eftersom man tänkte sig att rävhonan tog ut sina ungar i solen. Då var de lätta att fånga. Kristi himmelsfärd var vidare en dag när flickor och pojkar, utan övervakning av vuxna, träffades utanför kyrkan.” (Källa: Nordiska Museet)
söndag 15 maj 2022
Veteranpolen = Erfarna pensionärer
Två före detta Xylemanställda slår sina kloka huvud ihop och det som tidigare varit problem med drivrem som hoppar av, är nu löst.
Både Svenne och Ludde är överens om att det inte går att "ratta" denna maskin, här är det spaka som gäller.
söndag 8 maj 2022
Central plats
Får besök av kusin Gert-Erik denna fina vårdag, vi tar oss till en plats som för var central, nu väldigt avlägsen. Vi kallar det Torpet , dvs mossarna vid Hakgöl, här skördades mossarna med bla havre och hö, kreaturen fick också gå här på bete och det livsnödvändiga vattnet för djuren var i cementkar som vi här ser på bilden (Hakgöl i bakgrunden). Att låta djur dricka ur göl var otänkbart då det inte finns några fast kanter utan bara gungfly runt större del av gölen.
När man är vid Hakgöl dyker alltid samtalsämnet upp om fiske, här metades abbore förr eller så var det stålmjärden som kläddes in i granris och sedan sänktes ned i vattnet. Ja det är mycket minnen som dyker upp när vi trampar före detta Axel och Gerdas marker, tack bästa kusin för värdefull tid denna fina dag.
torsdag 28 april 2022
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







