söndag 6 augusti 2023
Mors lille Olle i skogen gick............
Mors lilla Olle i skogen gick
Rosor på kinden och solsken i blick
Läpparna små utav bär äro blå
Bara jag slapp att så ensam här gå
Verkligheten bakom ”Mors lilla Olle”
I den allra sydligaste delen av Särna socken, alldeles vid foten av Fulufjället, ligger Morbäcksätern. Där utspelade sig
den händelse som skulle komma att ge upphov till den populära barnvisan om Olle som oförfärat mötte björnarna.
Olle hette i verkligheten Jon Ersson. Han föddes i den lilla byn Hägnåsen den 1 april 1849, äldste son till Erik Jonsson
från Hägnåsen och makan Märta, född Jonsdotter, från Lillhärdal. Jon hade två äldre systrar, Kristina och Margareta.
Barnen, tillsammans med modern och en faster, befann sig under sensommaren 1850 i fäboden. De vuxna kvinnorna
bad flickorna att hålla ett öga på Jon medan de gick för att leta efter en fårtacka som inte kommit hem för kvällen
med de andra djuren.
Plötsligt kom det in en björnhona med sin unge på vallen. Jon gick genast fram till dem, började kasta kvistar och
kottar mot djuren och plockade några lingon som han försökte mata dem med. När han slutligen sökte sig riktigt nära
den mjuka björnpälsen, tyckte nog flickorna, som stannat på betryggande avstånd, att det gick litet väl långt och ropade
på modern, som genast kom springande till platsen. Björnarna fann då för gott att snabbt lämna Jon, till dennes stora
sorg.
Skogen är full av bär, de klarade frosten i våras och har nu de sista fyra veckorna fått regelbunder regn, så det har varit gynsamt för blåbären detta året.
söndag 30 juli 2023
sex-och-enhalv
När man pratar om 6,5 med en jägare så hamnar man osökt på patronen till ett gevär, den patronen är omdiskuterad om den är bra.
Snackar man med Andreas så pratar vi helt andra saker om man säger 6,5, då säger han kilo, och om det var bra fiske, så fyller han i med att de var en av de fem stora gäddor han tog.
Man måste väl säga GRATTIS till storfiskaren Andreas. "Det är vägen att ta dem" som de gamla uttrycket säger
söndag 16 juli 2023
Amerikabesök
Det har gått 52 år sedan kusin Kenneth var "hemma" i Sverige och hälsade på. Nu har vi alla kusiner (utom en) träffats på Målen för att vara tillsammans en hel dag. Vi visar Kenneth runt i huset, vandrar en runda till källor, sinnerskutabacken, gamla mossarna, tjärdalen och så klart jordkulan. Gert-Erik och Daneiel står för musikunderhållning på logen där vi till musiken äter och dricker gott.
Lördagkvällen räcker inte riktigt till så vi fortsätter på söndagen med utflyckt till Pukaberg, Alsjöholm, Torsjö för att till sist äta på Golfrestarangen i Nybro
fredag 7 juli 2023
Vart tog vägen vägen ?
Senaste dagarna varit blåsigt, vilket resulterat i en del träd blåst om kull, här nedan ser vi körsbärsträdet vid Haralds hus som fått ge vika.
söndag 2 juli 2023
Inte första gången
Dessa parstolar har varit med länge, tyget började bli slitet, så dax för lite uppfräschning.
Men det var inte första gången dom kläddes om, under fanns en brunfärgad sittdyna.
Försöker hitta liknade tyg som nu, hittar åtminstonde i samma färg och provar att vara tapetserare för ett par timmar, resultatet tycket jag blev godkänt, ser lite bättre ut nu. Så ni är Välkomna att komma och provsitta.
söndag 25 juni 2023
Midsommar när allt stämmer
Kan en midsommar på Målen bli bättre ? Vädret är alltid en viktig del vid midsommar, andra viktiga ting är mat och dryck. Tävlingsmomenten är en del av det som skapar trivsel. Allt detta fanns under denna dag i en härlig lantlig miljö.
fredag 16 juni 2023
Få droppar
i natt kom det några droppar, några säger 1 mm; Det är snustorrt i markerna, under hela maj kom det endast ca 8 mm, och nu i juni 1 mm, man jämför mycket med sommaren 2018 men då kom torkan mycket senare dvs juli augusti.
Man fundera på vad som kommer hända med sjön om detta fortsätter och granbarkborren lär vi väl inte bli av med i årets torka.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







